torsdag 27. september 2012






Våknet halv 6 etter en regntung natt. Første morgen uten soloppgang, bare grått. Etter kaffe og kattekos kom Rosa ned for å prate, og så hørte vi signalet.

Signalhornet varslet at alle i Agua Blanca Patzalán måtte møte innen en halv time. Da vi kom dit Aracely, Rosa og jeg, så vi at elva hadde steget betraktelig og revet med seg to av støttemurene som brua var lenket til.

Bucaelva hadde gravet ut på motsatt side også, noe som førte til voldsom kraft i meandersvingene den lagde.

Folk var hissige og pratet nedsettende om ordføreren som bare ville gi 250q i drivstoff til gravemaskinen. Jeg ringte ordføreren og informerte om situasjonen, og han kom etter 15 min. med ingeniør og gravemaskin. Vi gikk helt ned til elvebredden for å se på når gravemaskinen begynte å flytte på elvegrusen/steinmassene.



Sammen fikk vi roet ned befolkningen, ikke enkelt fordi de fleste her er mot de som styrer. Holdt innlegg om samhold og å tenke positivt. Fikk til og med applaus. Litt ubehag med å blande meg inn, men klarer ikke å la være. Neste oppgave blir å bære stein til nye støttepilarer. Det blir ved neste varsel med signalhorn.

Da jeg gikk ned til puebloen for å kjøpe inn maling til utedoen vår, holdt gravemaskinen fortsatt på. Doen får forresten knall rød dør!

Og så var jeg klar for nytt møte med foreldrene til elever som går ut av ungdomsskolen i slutten av oktober. Alle kom! 35 elever skal gjøre sitt beste for å bestå de siste eksamnene. Håper alle klarer det.

Jeg rakk akkurat hjem før det begynte å regne kraftig igjen. Håper hengebrua holder!

Ingen kommentarer: