torsdag 18. oktober 2012


Her i Aguacatán, Guatemala er dagene forskjellige.

Søndag 14 okt. ble jeg invitert i 2 bryllup her, og min beste venninne i Norge spurte om jeg ville være forlover. Jeg har ikke vært i bryllup her i Aguacatán før, så det blir spennende.

Vi dro også på utflukt i det grønne, mot Cholpic, der vi grillet og feiret Gaspar fra Frankrike sin 23 års dag. Sjokoladekake til og med!



Mandag 15 okt. møtte jeg ei jente på 13 som ble voldtatt av onkelen sin, barnet er 5 mnd. En tragisk historie. Voldtekstmannen sitter foreløpig i fengsel, men med penger er det meste mulig.



Vi spiste lunsj hos en fantastisk kvinne som dyrker alt økologisk. Hun vet mer enn de fleste her om vekslebruk og variert og økologisk jordbruk. Og hun lager veldig god mat.

Hadde møte med en kvinne og sønnen hennes som ble utsatt for en ulykke for 4 år siden. Gutten har stygge arr og arrdannelser i ansiktet og halsen. Skolefadderen hans i Norge vil hjelpe ham med plastisk operasjon.


Så et møte på COCMAskolen for å finne ut hva en donasjon fra Norge skal brukes til. 40.000,- blir til helt nytt tak i transparente bølgeblikkplater på hele skolen; slipper inn lys, blir ikke oppvarmet, og varer i 30 år!

Deretter møte i den lille grenda vår Agua Blanca angående stien vi har kjøpt rettigheter til så vi kan gå tørrskodd i regntiden når vi skal til puebloen. Dugnad på omgang for å holde den vedlike og søppelfri.

Nøyaktig oppmåling av stien var obligatorisk å være med på. Alt foregikk på awacateko, det lokale mayaspråket! Skjønner en del faktisk.

Hjemme i huset da det mørknet, nabobikkja holdt på å fly på meg, en skikkelig sinnabikkje!

Og så kom en bekjent og lurte på om jeg kunne skaffe skolestipend til 3 jenter fordi faren ikke vil fortsette å betale, han vil bare ha en sønn, jenter er lite verd her, blant mange!
Ludwin er veldig  glad for å få bilde av skolefadderen sin!
I morgen er en ny dag; ser frem til en morgenstund med en kaffekopp på den nye muren, fuglekvitter, kattungen som maler på fanget mitt....

Ingen kommentarer: